Ústí nad Labem
Výročí obětí poválečných nepokojů - řešení dopravní situace
Je horká neděle 31.července 2005 a na mostě Dr. Edvarda Beneše v Ústí nad Labem se prochází u zakryté
desky připevněné na mostní konstrukci strážník Městské policie. Po 15 hodině se začíná na mostě scházet
řada vesměs starších lidí a připravovat zvuková aparatura. Je to v tento den totiž 60 let, kdy se v Ústí
nad Labem stala událost, která v čerstvé poválečné historii města není pozitivním bodem. Bez viníka, nikdy
neobjasněný výbuch muničního skladu v Krásném Březně totiž vyvolal lavinu obviňování a vraždění civilního
německého obyvatelstva čekající na odsun z ČSR. Obětí bylo kolem 50 a velká část byla shazována právě do
řeky Labe. Akce pořádaná zástupci města a zahraničními hosty vzbudila zájem mnoha lidí v různých úhlech
pohledu.
Náš zájem převažoval z pohledu dopravního, neboť a neboť dle dostupných informací měl být most Dr. Edvarda
Beneše po dobu konání pietního aktu zcela uzavřen a tak se dalo očekávat odklonění MHD linek 1, 3, 9, 11 a
13 na vedlejší Mariánský most.
S ohledem na fakt, že na informačním místě DP ani na zastávkách nebyla o případném
přerušení provozu žádná zmínka, intercom u dveří dispečinku zůstával bez odezvy, byly jsme do poslední chvíle
v očekávání zda policie bude MHD přes most pouštět či nikoliv. V 16.00 hodin se tak skutečně stalo a strážníci
MP nekompromisně uzavřeli vjezd na most bez výjimky. V době od 16.00 do 17.15 taky byla veškerá doprava odkláněna
na Mariánský most zastávky Krajský soud a ZPA, byly dočasně bez obsluhy. Docházková vzdálenost do centra je v
tomto případě naštěstí malá a tak to cestující příliš neovlivnilo. Výjimkou byly jen linky 3. a 13. u kterých vzniklo
přímé spojení s praktickým vynecháním dolní části Střekova. Ze směru do centra města prakticky nevzniklo žádné zpoždění,
zato ve směru na Střekov již byla situace podstatně horší, neboť veškerá odklonová doprava se srazila s již tak
silným provozem na nábřeží coby spojnice na trase Praha - Děčín. Nedělní provoz zde tak přes hodinu odpovídal
dopravní špičce pracovních dní.
Zpoždění autobusů se však pohybovalo pouze řádově v minutách. Cestujícím se však
naskytla ojedinělá možnost vidět ze svého spoje prakticky již rutinních cest překonání řeky trochu jinak.
Přeci jen jízda autobusem MHD po Mariánském mostě není všední záležitostí a obvykle se koná jen v případě
velkých povodní. Politici udělali své proslovy, pamětníci události smutně zavzpomínali a po čtvrt na šest již
opět po mostě Dr. Edvarda Beneše projížděly autobusy tak jako každý nedělní podvečer. Jen pamětní deska uprostřed
mostu tu byla tím jediným účastníkem uzavírky a říká nám, nezapomínejme.
Jan Maxa